25 jaar Onboard: het verhaal achter het succes
Dit jaar viert Onboard haar 25-jarig bestaan. Wat is een betere manier om dit bijzondere jubileum te vieren dan terug te gaan naar waar het allemaal begon? Oprichter Patrick Groot neemt ons mee in het verhaal achter Onboard.
Dit jaar viert Onboard haar 25-jarig bestaan. Wat begon als een droom van oprichter Patrick Groot, is uitgegroeid tot een succesvol recruitment consultancy bureau in Amsterdam. Terugkijkend op de afgelopen kwart eeuw, vertelt hij hoe het allemaal begon en wat hem heeft gedreven om Onboard op te bouwen.
Een mix van structuur, lef en creativiteit
“Met een moeder als topambtenaar bij Justitie en een vader die kunstenaar en ondernemer was, krijg je als kind iets heel bijzonders mee,” vertelt Patrick met een glimlach. “Een combinatie van rechtvaardigheid, structuur, lef en creativiteit. Mijn vader kon van niets íets maken, terwijl mijn moeder altijd rechtvaardigheid en het geloof in het talent van ieder mens centraal stelde. Die basis heb ik van huis uit meegekregen.”
Na zijn studie aan de Hogere Hotelschool begon Patrick met een stage bij het Amstel Hotel. “Ik vond de horeca een gave branche, maar ontdekte al snel dat het niet mijn eindbestemming was.” Via contacten met uitzendbureaus rolde hij de recruitmentwereld in. Bij Randstad ontwikkelde hij daar gedurende negen jaar zijn passie voor talentontwikkeling en ondernemerschap. Uiteindelijk volgde de beslissing: “Ik ga voor mezelf beginnen.”
Het moment van beginnen
Patrick was begin dertig toen hij besloot Onboard te starten. Niet gedreven door geld of status, maar door de wens om dichter bij de opdrachtgever te staan.
“Ik maakte carrière, maar merkte dat ik steeds verder van het directe klantcontact af kwam te staan. Dat miste ik enorm. Het starten van Onboard bracht me terug naar dat persoonlijke contact.”
Inspiratie en technologische innovatie
Het omarmen van technologische ontwikkeling was vanaf het begin een belangrijk uitgangspunt voor Patrick. “In een tijd waarin bedrijven nog nauwelijks dachten aan e-mail of websites, zag ik de potentie.” Technologie heeft Onboard door de jaren heen gevormd. Van de introductie van internet en social media tot de huidige integratie van AI. “We hebben onlangs de Applicant Support AI Recruitment Buddy ontwikkeld, waarmee we de nieuwste technologie combineren met menselijke vakkennis.”
Hard op de inhoud, zacht op de relatie
Een van de kernwaarden van Patrick is “hard op de inhoud, zacht op de relatie.” “De balans tussen zakelijk en persoonlijk is essentieel in alles wat ik doe. Ondernemerschap houdt je een spiegel voor en dwingt je om eerlijk naar jezelf te kijken.”
Aan jonge ondernemers geeft Patrick het advies: “Blijf dicht bij jezelf. Als je het alleen voor het geld doet, kun je beter niet beginnen. Heb passie voor je vak, maar zorg ook dat je verdienmodel klopt. De droom, de passie en het hebben van een goed product zijn essentieel, maar het moet financieel ook haalbaar zijn.”
Een blik op de toekomst
Voor de toekomst blijft Onboard zich richten op het combineren van technologie en menselijke recruitmentkennis.
“AI zal een grote rol spelen in het versnellen van processen, maar de menselijke factor blijft onmisbaar. Recruitment is en blijft mensenwerk. Ik zie een toekomst waarin de arbeidsmarkt wereldwijd transparanter wordt. Organisaties die authentiek en transparant zijn, worden de winnaars op de arbeidsmarkt.''
Bedanken en vieren
Wat Patrick het meest trots maakt? “De groei van onze medewerkers, zowel professioneel als persoonlijk. In 25 jaar hebben we met zoveel jonge mensen gewerkt en hen geholpen hun plek op de arbeidsmarkt te vinden. Een voorrecht.”
Als hij in een kamer vol mensen zou staan die iets voor Onboard hebben betekend, zou hij simpelweg zeggen: ‘Dankjewel.’ “We hebben honderdduizenden werkzoekenden geholpen bij het vinden van hun baan bij geweldige opdrachtgevers. Dat is iets om trots op te zijn.”
En hoe hij hoopt dat mensen Onboard zien? “Zoals ik hoop dat ze ons al 25 jaar zien: als een gezellige, professionele club.”