Gen Z en millennials: 6 nieuwe inzichten voor organisaties

Isis Korver
30
-
11
-
2023

Millennials en Gen Z op de werkvloer vereist een hoog aanpassingsvermogen van organisaties, want deze jonge werknemers brengen unieke verwachtingen en waarden met zich mee. In dit artikel onthullen we hun kenmerken en delen we 6 inzichten om Gen Z en millennials aan te trekken en te behouden. Ontdek hoe je jouw organisatie toekomstbestendig kunt maken.

Eerst: wie zijn de Gen-Z en millennials?

Millennials: de digitale pioniers

De millennials, ook wel bekend als generatie Y, is de generatie geboren rond 1981 en 1996. In 2023 variëren ze in leeftijd van 26 tot 42 jaar (Isaacs et al., 2020). Hun digitale opvoeding heeft hen diepgaande technologische kennis gegeven, informatie is binnen handbereik en ontspanning ligt slechts een paar klikken verwijderd. Al met al, een boeiende uitdaging voor de arbeidsmarkt die hun aandacht wil vasthouden.

Generatie Z: digital natives met een missie

Gen Z, ofwel de 'digital natives', geboren rond 1996 en 2015, variëren momenteel in leeftijd van 8 tot 26 jaar (Isaacs et al., 2020). Zij groeien op in een tijdperk waarin het internet en mobiele technologie de norm zijn geworden. De groep wordt gedreven door gelijkheid, klimaatbewustzijn en duurzaamheid. Volgens het NRC heeft deze generatie een duidelijke missie en verwacht dat organisaties hun waarden omarmen en effectieve communicatiekanalen vinden. Het opgroeien in turbulente tijden, zoals de pandemie, heeft hen extra leergierig en gedreven gemaakt.

Belangrijke inzichten: millennials en Gen Z op werk

Salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden 

Bijna de helft van zowel Gen Z (46%) als millennials (47%) leeft van salaris tot salaris en maakt zich elke maand zorgen of zij al hun kosten kunnen dekken. Meer dan een kwart van Gen Z (26%) en millennials (31%) heeft er geen vertrouwen in dat zij comfortabel met pensioen kunnen. Het salaris blijft de belangrijkste reden waarom Gen Z en millennials van werkgever wisselen, ondanks dat een goede werk- en privébalans én ontwikkelingsmogelijkheden prioriteit hebben bij het kiezen van een werkgever (Deloitte, 2022).

Het is van belang voor bedrijven om rekening te houden met de financiële stress en zorgen van millennials en Gen Z-ers. Middels het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen bedrijven onderling concurreren, denk hierbij aan het volgende:

  • Implementeer financiële welzijnsprogramma's, zoals budgetcoaching of ondersteuning bij schuldbeheer;
  • Bied flexibele arbeidsvoorwaarden aan, zoals de mogelijkheid om het salaris, vakantiegeld en eindejaarsuitkering in delen te ontvangen;
  • Voer regelmatige marktanalyses uit om ervoor te zorgen dat de arbeidsvoorwaarden concurrerend blijven;
  • Overweeg het aanbieden van extra voordelen, zoals een fietsplan en korting op een sportschool abonnement.

Flexibel werken 

Momenteel werkt 49% van Gen Z en 45% van de millennials deels vanuit huis. Driekwart geeft aan dat de optie tot thuiswerken hun voorkeur heeft, omdat het hen niet alleen geld, maar ook tijd bespaart wat zij vervolgens kunnen investeren in hun familie of vrienden (Deloitte, 2022). Als bedrijf kan je aan deze behoefte voldoen door het volgende door te voeren:

  • Ontwikkel een flexibel beleid voor werken op afstand en hybride werken;
  • Investeer in technologie en de benodigde kantoorartikelen die thuiswerken mogelijk maakt.

Duurzaamheid op 1

Normen en waarden zijn van groot belang voor deze generaties. Bijna twee op de vijf hebben een project of baan afgewezen omdat het niet in lijn was met hun visie. Bovendien willen Gen Z en millennials dat hun werkgever meer duurzame keuzes en acties maakt om de klimaatverandering tegen te gaan (Deloitte, 2022). Wat organisaties kunnen doen:

  • Stel duurzaamheidsdoelstellingen op, zoals minder CO2 uitstoot of een verantwoord bedrijfsrestaurant;
  • Initieer maatschappelijke betrokkenheid. Denk aan kleding doneren of helpen bij het Leger des Heils.

Diversiteit en inclusie

Werknemers die blij zijn met de inzet van hun werkgevers, op het gebied van inclusiviteit, diversiteit en milieu, blijven waarschijnlijk langer dan vijf jaar in dienst (Deloitte, 2022). Bedrijven kunnen deze missie bevorderen om jong talent aan te trekken en te behouden middels het volgende:

  • Ontwikkel diversiteits- en inclusiestrategieën met meetbare doelstellingen;
  • Bied training en bewustwordingsprogramma's aan om een inclusieve cultuur te stimuleren;
  • Zorg voor gelijke kansen en inclusieve wervingen, zoals een game gericht op vaardigheden in plaats van een cv.

Mentale gezondheid en productiviteit

46% van de Gen Z en 45% van de millennials ervaren burn-out verschijnselen als gevolg van de intensiteit en eisen van hun werkomgeving. Ook geeft 44% van Gen Z en 43% van de millennials aan dat veel mensen recentelijk zijn gestopt bij hun organisatie vanwege de werkdruk. Daarbij hebben millennials die zich niet gehoord voelen op werk 21% meer kans om binnen één jaar hun werkgever te verlaten (Deloitte, 2022). Gen Y en - Z waarderen hierdoor juist de bevestiging, duidelijke regels en erkenning van hun mening op de werkvloer (Raslie, 2021). 

De hoge percentages van burn-out en stress bij deze generaties kunnen leiden tot verminderde productiviteit en verhoogd verzuim. Investeringen in welzijnsprogramma's zijn daarom cruciaal.

  • Implementeer programma's voor geestelijke gezondheidsondersteuning, zoals coaching, counseling en stressmanagement;
  • Promoot een gezonde werk-privébalans en moedig het opnemen van verlofdagen aan;
  • Creëer een cultuur waarin het oké is om over mentale gezondheid te praten en stressfactoren te identificeren;
  • Geef vaker een ‘schouderklopje’.

Communicatie

Gezien de hoge mate van gebruik van technologie is media een goede manier om contact met beide groepen te maken. Hierdoor is het meegaan met de communicatievoorkeuren van millennials en Gen-Z essentieel voor bedrijven om hen aan te trekken. Dit kan gedaan worden door:

  • Sterke online aanwezigheid te creëren via websites en social media;
  • Snelle en directe digitale communicatiekanalen te bieden;
  • Zorgen voor transparante en authentieke communicatie. Creëer een sterke employer branding;
  • Visuele content inzetten, zoals video's en afbeeldingen;
  • Gebruik informeel en persoonlijk taalgebruik in bijvoorbeeld de vacaturetekst.

Ondersteuning nodig bij het vinden van jonge werknemers?

Zoek je hulp van onze interim recruiters om de juiste mensen aan te nemen? Neem contact met ons op via deze link

Ontdek de mogelijkheden van Onboard hier!

Wij vinden, interesseren en binden de juiste mensen voor jouw organisatie.