Hoe ga je personeelsverloop tegen?
Personeelsverloop is een uitdaging waar veel werkgevers tegenwoordig mee te maken hebben. Het lijkt alsof jobhoppers de norm zijn geworden en het aantal openstaande vacatures blijft stijgen in vergelijking met vroeger. Het behoud van goed personeel is daarom cruciaal. In deze blog gaan we dieper in op de redenen waarom mensen van baan wisselen en wat je als organisatie kan doen om personeelsverloop tegen te gaan.
Personeelsverloop verwijst naar het vertrek van werknemers binnen een organisatie. Dit kan zowel natuurlijk en gewenst als ongewenst verloop omvatten, zoals bijvoorbeeld:
- Werknemers die met pensioen gaan.
- Het aflopen van tijdelijke contracten die niet worden verlengd.
- Medewerkers die ontslag nemen.
Over het laatste punt geven wij hieronder tips om dit tegen te gaan.
Waarom wisselen werknemers van werkgever?
Werknemers kunnen diverse motivaties hebben om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Deze motivaties kunnen worden onderverdeeld in drie verschillende categorieën:
1. Dwingende factoren of push-factoren, zoals de dreiging van baanverlies of ontevredenheid met de huidige werkplek.
2. Aantrekkelijke aspecten van een andere baan of pull-factoren, zoals boeiender werk, meer kansen voor persoonlijke ontwikkeling, verbeterde baanzekerheid, of een aantrekkelijker salaris.
3. Privéredenen zoals gezondheidskwesties, toegenomen zorgverantwoordelijkheden thuis, of de behoefte aan een kortere reistijd.
In 2020 bleek het nastreven van persoonlijke ontwikkeling een van de belangrijkste drijfveren om naar een nieuwe baan te zoeken, met 15,8% die dit als reden gaf. Hieronder de belangrijkste redenen om naar ander werk te zoeken (SCP, 2020):
15,8% Ik wil mij verder ontwikkelen
13,3% Mijn huidige werk bevalt mij niet
12,1% Ik wil werk dat beter betaald
9,6% Ik wil een baan waar ik beter vooruit kan komen
7,9% Ik wil weer eens wat anders
Nu je bekend bent met de meest voorkomende redenen om van baan te wisselen, is het van belang hier als werkgever op in te spelen. Hieronder een aantal tips om mee aan de slag te gaan!
Effective tips tegen personeelsverloop
Hoe vaak spreek je de werknemers écht?
Een gebrek aan erkenning, beperkte ontwikkelingskansen of ontevredenheid, kunnen effectief worden aangepakt door regelmatig gesprekken te voeren.
- Welke wensen en behoeften heeft de werknemer?
- Wat heeft deze persoon daarvoor nodig?
- Stel samen doelen op en help deze te realiseren..
- Verhoog de regelmaat van bila’s want sommige werknemers hebben vaker gesprekken nodig om vooruit te komen dan anderen.
- Doe een werknemerstevredenheidsonderzoek of laat Onboard dit onderzoek voor je afnemen.
*Uit onderzoek van Deloitte (2022) blijkt dat Millennials die zich niet gehoord voelen op werk 21% meer kans maken om binnen één jaar hun werkgever te verlaten en Gen-Z heeft hier 9% meer kans op. Zodra mensen zich meer gehoord voelen, worden ze loyaler en ervaren zij een sterkere binding naar hun organisatie.
Groei stimuleren
Het faciliteren van doorgroeimogelijkheden kan zorgen voor een daling in personeelsverloop.
- Biedt opleidingen aan.
- Laat een werknemer horizontaal doorgroeien. Wellicht zijn er andere functies binnen het bedrijf waar een werknemer beter tot zijn recht komt en waar zijn behoeftes beter vervuld worden.
- Meet de productiviteit van de werknemers en kom middels een gesprek erachter wat deze persoon nodig heeft om vooruit te komen.
- Beloon de mensen tijdig en op verschillende manieren. Er is een grote verscheidenheid aan mogelijkheden. Naast een bonus op het salaris kan je denken aan het benoemen en vieren van persoonlijke ontwikkelingen en zakelijke successen.
Kritische blik naar de arbeidsvoorwaarden
Het kan voorkomen dat de arbeidsvoorwaarden niet of te laat meebewegen met de tijd. Aantrekkelijke en concurrerende arbeidsvoorwaarden kunnen werknemers motiveren om langer bij een organisatie te blijven.
- Gebruik benchmarking voor het bepalen van de salarisrange. Is het salaris nog voldoende concurrerend?
- Speel in op de behoefte van de doelgroep. Zijn flexibele arbeidsvoorwaarden zoals hybride thuiswerken belangrijk of wordt pensioenopbouw gewaardeerd?
- Biedt arbeidsvoorwaarden ‘a la carte’ aan. De een is blijer met meer vakantiedagen terwijl de ander liever een aantal vakantiedagen laat uitbetalen.
- Investeer in tertiaire arbeidsvoorwaarden zoals de mogelijkheid om te sporten onder werktijd, een origineel kerstcadeau en een goed koffiezetapparaat.
Ondersteuning nodig bij personeelsbehoud?
Is het personeelsverloop te hoog in jouw organisatie en zoek je ondersteuning met het terugdringen hiervan? Of wil je bijstand van onze interim recruiters in het werven van het juiste personeel? Neem contact met ons op via deze link.
Ontdek de mogelijkheden van Onboard hier!
Wij vinden, interesseren en binden de juiste mensen voor jouw organisatie