Recruitment Amsterdam
Recruitment tijdens de krappe arbeidsmarkt in Amsterdam: 5 Tips
Geschikte medewerkers vinden in Amsterdam is moeilijk. Effectieve recruitment en werving & selectie zijn hiervoor van essentieel belang. Maar waar haal je de tijd en skills vandaan? In deze blog geven wij 6 tips. om recruitment vorm te geven in tijden van krapte op de arbeidsmarkt.
Feiten op een rij: Amsterdam zijn krappe arbeidsmarkt
Mensen werven in Amsterdam is niet makkelijk. Misschien heb je het zelf al ervaren in je zoektocht naar nieuwe medewerkers. De Amsterdamse arbeidsmarkt staat namelijk voor een aanzienlijke uitdaging op het gebied van recruitment, met een recordaantal openstaande vacatures. Hieronder vind je enkele feiten (UWV, 2022):
- In 2022 zijn er in Amsterdam en omgeving maar liefst 60.000 openstaande vacatures, driemaal zoveel als in 2016;
- 35.000 vacatures blijven onvervuld, ondanks het aanbod van 25.000 potentiële werknemers;
- De Amsterdamse regio telt maar liefst 90.500 geregistreerde werkzoekenden;
- In 2023-2024 wordt een groei van 31.800 banen verwacht, met een stijging van 3,2%.
Een vicieuze cirkel: Geen tijd, geen werknemers
De krapte op de arbeidsmarkt zet werkgevers onder druk, waardoor ze vaak te weinig tijd hebben voor hun kernactiviteiten, laat staan voor het vinden van nieuwe werknemers. Zo komen werkgevers in een vicieuze cirkel terecht.
Je kunt weliswaar nieuwe mensen aannemen, maar als zij snel vertrekken door de te hoge werkdruk, kom je terecht in een eindeloze cyclus. Vaak richten bedrijven zich te sterk op kortetermijndoelen, waardoor de langetermijnvisie op de achtergrond raakt. Het is cruciaal om je af te vragen wat je wil bereiken met je bedrijf, welke waarden en principes je nastreeft en hoe deze van invloed zijn op de mensen die essentieel zijn voor het verwezenlijken van deze doelen.
Stap uit de vicieuze cirkel met deze 5 Tips
Het is essentieel om een strategie te ontwikkelen voor het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers in Amsterdam. Kenmerkend aan Amsterdam is natuurlijk de grote verscheidenheid aan afkomsten en overtuigingen. Hier dient rekening mee gehouden te worden in deze competitieve omgeving. Aan de volgende verschillende strategieën kan gedacht worden:
Tip 1: Diversiteit en inclusie binnen het bedrijf
Stel heldere diversiteits- en inclusiedoelen op, meet de voortgang en deel deze resultaten extern. Dit is gunstig voor het aantrekken en behouden van medewerkers. Denk bij diversiteit aan opties zoals veganistische of halal voeding in de kantine en genderneutrale toiletten. Inclusiviteit betekent dat iedereen de kans moet hebben om deel te nemen en zijn of haar stem te laten horen.
Tip 2: Verbreed de horizon
Werkgevers gebruiken vaak dezelfde platforms om nieuwe medewerkers te vinden, waardoor sommige doelgroepen niet bereikt worden. Verplaats je in de doelgroep om zo nieuwe platforms te vinden. Op welke apps, pagina’s, evenementen en locaties bevindt deze persoon zich?
Tip 3: Schrijf inclusieve vacatureteksten
Veel vacatureteksten zijn niet inclusief en spreken slechts een specifieke doelgroep aan, zoals ‘vakmannen’. Schrijf vacatureteksten die iedereen aanspreken en vermijd beperkende criteria zoals ‘perfecte taalbeheersing’, zodat een bredere doelgroep zich aangesproken voelt die net zo geschikt is om de functie te vervullen.
Tip 4: Bestrijd vooroordelen in het selectieproces
Om in Amsterdam succesvoller te werven, moet het beeld van het ideale type kandidaat worden verbreed. Vaak worden sollicitanten afgewezen vanwege een gebrek aan persoonlijke klik. Deze 'klik' komt voort uit bewuste of onbewuste vooroordelen en stereotypen. Onderzoek toont aan dat mensen zich eerder verbonden voelen met anderen die op hen lijken. Werkgevers lopen het risico een persoonlijke klik te wensen bij een sollicitant, wat kan leiden tot het afwijzen van geschikte kandidaten (TNO en het Kennisplatform Inclusieve Samenleving, 2022).
En dan nu onze tip: wees je bewust van deze vooroordelen. Iedereen heeft namelijk vooroordelen, maar je hiervan bewust zijn kan voor een groot deel helpen in het voorkomen van deze valkuil. En dat geldt beide kanten op: iemand waarmee het heel goed klikt, is misschien niet de beste persoon voor de job. Dus focus je op het objectief beoordelen of iemand over de vaardigheden beschikt om de functie naar behoren uit te voeren (via bijvoorbeeld de STARR methode). Natuurlijk extra leuk als er ook een persoonlijke klik is, want we blijven immers mensen.
Als je er zelf écht niet uit komt…
Tip 5: Bespaar tijd, besteed recruitment uit
Door werving en selectie uit te besteden, kunnen werkgevers zich richten op groei en hun kerntaken terwijl de experts de volle tijd besteden aan het vinden van de juiste aanwinsten voor hun team. Lees hier meer over de voordelen van Interim Recruitment.
Bij Onboard ontwikkelen en passen we diverse strategieën toe op basis van de openstaande vacatures van organisaties. Onze voordelen zijn:
- Wervingsstrategie op maat;
- Snel en flexibel: 24-uurs reactietijd voor een snelle aanpak;
- Creatief en gepersonaliseerd: Van het eerste contact tot onboarding met oog voor creatieve en persoonlijke benaderingen;
- Compleet ontzorgen: Van het organiseren van selectie-evenementen tot het creëren van 'wow'-momenten voor kandidaten;
- Expertise in werken-bij websites;
- In-house recruitment: Diepgaande kennis van de klant om hun bedrijfscultuur en DNA te begrijpen;
- Grootschalige werving en selectie met succes.
Nieuwe werknemers vinden tijdens deze krappe arbeidsmarkt in Amsterdam?
Onze interim recruiters zijn in staat om het wervingsproces af te stemmen op jouw behoefte. Neem contact met ons op via deze link.
Ontdek de mogelijkheden van Onboard hier!
Wij vinden, interesseren en binden de juiste mensen voor jouw organisatie