Een identiek wervingsproces

voor Unilabs Nederland

Unilabs is al jarenlang een Europese marktleider in diagnostische diensten. Zo houden zij zich bezig met hematologie, klinische chemie, serologie, allergologie en farmacologie. En ze groeien hard. Inmiddels werken er 12.700 mensen in 150 beeldvormingscentra en 250 laboratoria in 17 landen. Wekelijks voeren ze meer dan vier miljoen laboratoriumtests uit. Met die tests, worden dagelijks mensenlevens gered. Mooi werk!

Groeien in omvang, maar een gefragmenteerd recruitmentproces

Met de overname van meerdere laboratoria heeft Unilabs de afgelopen jaren in Nederland ook voet aan de grond gekregen. Er zijn namelijk meerdere ondernemingen samengekomen.

Maar met die samenkoming, ontbrak er een gestroomlijnd en eenheid in recruitmentproces. Eenvoudig openstaande vacatures managen, verschillende werkprocessen per onderneming en een consistent werkgeversmerk: het zorgde voor interne onduidelijkheid en trok daardoor minder kandidaten aan. Aan ons de vraag om die fragmentatie om te zetten tot eenheid in het recruitmentproces en Unilabs Nederland op de kaart te zetten. Op die manier kon er een stabiele stroom van kandidaten op gang komen.

Vindbaarheid, betere werkprocessen en dagelijkse ondersteuning

Vindbaar met een werken-bij website
First things first. Daarom begonnen we bij de basis waar alle (latent) werkzoekenden op terechtkomen: een werken-bij website die de cultuur van de organisatie ademt. De werkenbij-site werd gebouwd in het bestaande ATS, waardoor alle Unilabs Nederland sollicitanten via 1 kanaal binnenkomen en beheert worden. Door het implementeren van een automatische indexatie met jobboards en Google, hebben nieuwe vacatures direct een groot bereik. In een handomdraai kun je daarmee vacatures managen en op je website plaatsen. Of eraf halen, bijvoorbeeld.

Van gefragmenteerd naar gecentraliseerd

Toen de basis stond, richtte we ons op het proces. Iedere onderneming had namelijk zijn eigen manier van recruitment. En dat zorgde natuurlijk voor interne onduidelijkheid en verwarring onder werkzoekenden. Daarom hebben we met alle ondernemingen 1 proces ontworpen. Daarmee ervaren kandidaat en hiring managers dezelfde sollicitatieprocedure. Wel zo duidelijk!

Een solide basis voor snelle actie

Een sterke basis is natuurlijk de helft van het werk. Daarom hebben twee interim recruiters keihard meegewerkt. Zo konden we snel de juiste kandidaten bereiken, enthousiasmeren en binden.

Hoe we die stroom op gang brachten? Denk aan vacature intakes met hiring managers, schrijven van vacatureteksten of beheren van het ATS, de werkenbij site en sollicitaties. Bijpassende wervingscampagnes, actief sourcen en consistent ontworpen socials posts droegen bij aan het op de kaart zetten van Unilabs als werkgever.

Unilabs on the map: binnen een half jaar 70 nieuwe collega’s

De werken-bij website is live, het werkgeversmerk staat en het wervingsproces staat als een huis. Kortom: werkzoekenden weten Unilabs te vinden.

Het resultaat? Sinds februari zijn er ruim 70 nieuwe collega’s aangenomen. En dat voor uiteenlopende functies zoals transportmedewerkers, klinisch chemisch analisten, HR-advies manager en een IT teamleider applicatiebeheer. Alles identiek voor Unilabs en haar kandidaten dus!